Na polskim rynku istnieje kilkaset podmiotów świadczących usługi badawcze, jednak tylko 30 agencji może poszczycić się certyfikatem PKJPA. Zlecając realizację projektu badawczego, warto sprawdzić, jaką otrzymujemy gwarancję, że zostanie on wykonany rzetelnie i zgodnie z surowymi normami jakości obowiązującymi w badaniach rynku i opinii. Firmy posiadające PKJPA Certyfikat Jakości Badań taką gwarancję dają.
Trzonem systemu zapewniania jakości OFBOR jest PKJPA, ale nie istniałby on bez obligatoryjnych kodeksów branżowych oraz Komisji Odpowiedzialności Zawodowej.
PKJPA Certyfikat Jakości Badań jest najważniejszą inicjatywą OFBOR, promującą polskie standardy jakości realizacji badań rynku i opinii społecznej.
PKJPA ustala minimalne normy jakości pracy w zakresie organizacji Działu Realizacji oraz sieci terenowej, rekrutacji ankieterów i koordynatorów, ich szkolenia, nadzoru i koordynacji ich pracy, a także kontroli poprawności wykonanej przez nich pracy.
Członkami Programu mogą być wyłącznie osoby prawne. Do Programu mogą przystąpić firmy będące dostawcami lub usług badań rynku, niezależnie od przynależności do OFBOR-u.
W ramach Programu odbywa się coroczny, niezależny audyt procedur obejmujący: szkolenia ankieterów, rekruterów i audytorów; kontrolę jakości pracy terenowej; dokumentację projektów badawczych. Firmom, które pomyślnie przejdą audyt PKJPA przyznaje się na okres jednego roku certyfikaty Programu w 7 kategoriach (badania CAPI/PAPI, CATI, CAWI, jakościowe, typu self-administered, retail audit oraz mystery shopping). W 2024 roku wprowadzona zostanie certyfikacja badań CAWI z podziałem na dwie dziedziny: CAWI oraz Panel CAWI. Certyfikat PKJPA stanowi gwarancję, iż legitymująca się nim firma spełnia wymogi Programu. Od tego momentu firma – aż do następnej edycji audytu - może używać logo Programu - umieszczając je na materiałach badawczych, ulotkach informacyjnych o firmie, zaproszeniach do badania, listach i kartach zapowiednich, a także informować o tym w ofertach kierowanych do klientów. Więcej o Programie na stronie: www.pkjpa.pl
F2F | CATI | CAWI |
Panel CAWI |
SAQ |
Badania jakościowe |
Retail Audit |
Mystery Shopping |
PKJBI | |
4P Research Mix | |||||||||
ABR Sesta | |||||||||
AC Nielsen Polska | |
||||||||
Accorp/Pollster | |||||||||
AJP Research | |||||||||
Almares Instytut Doradztwa i Badań Rynku | |||||||||
ALS Food&Pharmaceutical Polska | |||||||||
ARC Rynek i Opinia | |||||||||
Ariadna Ogólnopolski Panel Badawczy | |||||||||
ASM Research Solutions Strategy | |||||||||
BCMM - Badania Marketingowe | |||||||||
BR | |||||||||
Centrum Badań Marketingowych INDICATOR | |||||||||
DANAE | |||||||||
DIVE Polska | |||||||||
EFEKTUM | |||||||||
EMBIS | |||||||||
Fundacja Centrum Badania Opinii Społecznej | |||||||||
GfK Polonia | |||||||||
Grupa Doradcza/Otawa Group | |||||||||
IMAS International Instytut Badania Rynku i Opinii Społecznej | |||||||||
IPSOS Polska | |||||||||
IQS | |||||||||
Kantar Polska | |||||||||
Openfield | |||||||||
Opinia24 | |||||||||
PBS | |||||||||
Research Collective | |||||||||
SW Research | |||||||||
Wavemaker |
Program Kontroli Jakości Bezpieczeństwa Informacji (PKJBI), to kolejny etap budowania systemu samoregulacji branżowej.
Rośnie znaczenie i wartość informacji, do której mamy dostęp jako branża badawcza. Klienci przykładają coraz większą wagę do właściwego zarządzania bezpieczeństwem danych. Coraz więcej zapytań ofertowych zawiera wymagania dotyczące standardów zarządzania bezpieczeństwem danych. Naruszenie poufności danych może mieć daleko idące konsekwencje finansowe jak i biznesowe zarówno dla firmy jak i całej branży. Wprowadzenie standardów w zakresie bezpieczeństwa informacji, ułatwi firmom wdrożenie odpowiednich rozwiązań zabezpieczając bieżące i przyszłe wymagania rynku.
W audycie PKJBI mogą wziąć udział firmy będące sygnatariuszami Programu PKJPA.
Lista firm, posiadajacyh certyfikat Programu Kontroli Bezpieczeństwa Informacji.Jako podstawowe zasady uczciwej konkurencji przyjmuje się:
Podstawowe zasady w obszarze relacji z klientami i otoczeniem:
ESOMAR (The World Association for Social, Opinion and Market Research) to ogólnoświatowa organizacja licząca 5 000 członków w ponad 100 krajach świata, która stawia sobie za cel podnoszenie standardów badań rynków, konsumentów i społeczeństw, a także propagowanie użyteczności badań rynku i opinii jako sposobu na wykrywanie rzeczywistych problemów i podnoszenie efektywności procesów decyzyjnych.
Dla wspierania tego nieustannego dialogu, ESOMAR tworzy bogaty program wydarzeń branżowych i imprez tematycznych, publikacji i komunikatów, a także aktywnie promuje ideę samoregulacji oraz opracowania ogólnoświatowego kodeksu dobrych praktyk.
Międzynarodowy Kodeks Badań Rynku i Badań Społecznych
Przewodnik Esomar World Research - Realizacja wywiadów z udziałem dzieci i młodzieży
Przewodnik ESOMAR/WAPOR – sondaże opinii publicznej i publikowanie wyników badań